چرا فرهنگ ژاپنی همیشه بخشی از صنعت مد خواهد بود

فرهنگ ژاپنی همیشه بخشی از صنعت مد خواهد بود

در تاریخ مد، جنبش‌های فرهنگی زیادی وجود داشته است که آرزوها و خیال‌پردازی‌های طنزآمیز را شکل داده است. در میان برخی از عمیق‌ترین آنها، تأثیر و زیبایی‌شناسی ژاپنی یکی از مواردی است که حتی امروز نیز به طور فعال بر ترجیحات و سلیقه‌های ما تأثیر می‌گذارد. تنها باید کیمونو را به خاطر بسپارید تا به روش‌های متعددی که این لباس سنتی ژاپنی بر هزاران طراح تأثیر گذاشته است، فکر کنید، کسانی که هر دو طرح‌های سطح بالا و یا مجموعه‌های مد سریع خلق می‌کنند. نام‌هایی به بزرگی پرادا به میراث فرهنگی و مضامین ژاپنی تکیه کرده‌اند تا دیدگاه‌های خود را زنده کنند، با ترکیب عناصر گل‌دار و قرمز، سیا و سفید ، تا تصویری از ژاپن همیشه خارق‌العاده را القا کنند. با این حال، فراتر از کیمونوها و بلوک های چوبی فریبنده و الگوهای گل، زیبایی شناسی ژاپنی خود را با کار و هنرمندی بیشتر رویاپردازان مد معاصر اصلاح کرده است. این سبک هیجان‌انگیز و مدرن است که دنیای مد را متحیر کرده است. جامعه لباس های خیابانی، به ویژه، تا حد زیادی مدیون جنبش های فرهنگی اجتماعی ژاپن در اواخر قرن بیستم است. هنرمندانی مانند Rei Kawakubo از Comme des Garcons (که به معنای واقعی کلمه به «مانند پسران» ترجمه می‌شود)، یوجی یاماموتو و دیگران پیشگام جنبش ساختارشکنی بودند که مرزهای بین دو جنس را به چالش می‌کشید و قطعات آندروژنی را خلق می‌کردند که مد زنانه را دوباره تصور می‌کرد. حتی امروزه، کاواکوبو نیرویی در صنعت مد است و برند او یکی از برندهایی است که در جوامع «هایپ» مورد احترام است. سبک او الهام بخش طراحانی مانند جان گالیانو، الکساندر مک کوئین و سایر خلاقانی است که تفسیرهای جسورانه ای از سیلوئت زنانه می کنند. Nigo نام دیگری است که در کنار نام تجاری خود “Bape”، را نباید از قلم انداخت(Bape مخفف A Bathing Ape in Lekewarm Waterمی باشد). سبک نیگو بدون شک نامی منحصر به فرد،  در سال های شکل گیری جنبش لباس های خیابانی بسیار محبوب بود. او با طرح های سه راهی ها و هودی های گرافیکی شگفت انگیز خود، تأثیری محو نشدنی بر لباس های خیابانی گذاشت. برندی که حتی امروز هم مورد استقبال قرار می گیرد.

هودی طراحی نیگو برای برند لویی ویتون

تاکاشی موروکامی از هنری استفاده می کند که بخشی از فرهنگ ژاپنی است، مردی که با هنرمندانی مانند کانیه وست (آن خرس عروسکی الهام گرفته از فضانورد را در جلد آلبوم «فارغ التحصیل» کانیه به خاطر دارید؟)، فارل ویلیام، بیلی آیلیش، ویرجیل آبلو – مدیر خلاق فعلی لویی ویتون – و طراحان و برندهابی‌شماری دیگر همکاری کرده است  . در حالی که موراکامی یک هنرمند است (و همچنین یک مجموعه‌دار هنری، فیلمساز و متصدی)، آثار او به مد نفوذ کرده  و به دلیل نمونه‌برداری از هنر معاصر ژاپن، فوراً قابل تشخیص است. در میان برجسته‌ترین کارهای او، تغییرات رنگارنگ کیف‌های  لوگوی لویی ویتون، حداقل می‌توان گفت که از نمادین کار های او می باشند. با این حال، تأثیر ژاپنی ها بر مد بسیار بیشتر از تعداد انگشت شماری نام است. تأثیرات فرهنگی آنقدر قوی است که حتی هاراجوکو-محله‌ای در توکیو-به دلیل افزایش روند لباس‌های خیابانی شناخته می‌شود.شویچی آئوکی عکاس مجله «FRUiTS» مجموعه عکاسی های او در دهه 90 گرایش‌های تب‌آلود جوانان ژاپنی در آن زمان را به تصویر کشید، لباس‌های خیابانی از طریق عکس‌های او به دنیای مد معرفی شد.

شویچی آئوکی عکاس مجله «FRUiTS» مجموعه عکاسی های او در دهه 90 گرایش‌های تب‌آلود جوانان ژاپنی در آن زمان را به تصویر کشید

این منطقه جغرافیایی زمانی به عنوان کانون سبکی توصیف می شد که مشخصه فرهنگ جوانان در آن زمان بود: آینده نگر، بدون مهار، بیش از حد. این ویژگی‌ها هنوز هم معنای لباس خیابانی را مشخص می‌کنند و در هر بحثی درباره این روند، تأثیر ژاپنی‌ها چیزی است که نادیده گرفتن آن غیرممکن است. جایی در دهه 90، منطقه ای به نام Ura-Harajuku با کمک مارک هایی مانند Bape و Undercover راه خود را به کانون توجه نشان داد. بعدا جون تاکاشی  به لطف پیوند استادانه برخی از گرایش های بریتانیا و آمریکا باعث شد تا مد خیابانی جایگاه خاص خود را داشته باشد. در حالی که استدلال هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هاراجوکو از نظر سرمایه سبک آن چیزی نیست که قبلا بود، با این وجود، منبع الهام بسیاری از جریان سازان و رویاپردازان در این زمان است. فرهنگ ژاپنی به دلیل ترکیب منحصر به فردش از هر دو نوع ساده و عجیب، به طور گسترده ای گسترش یافته است، نشانه پاک نشدنی آن در مد یکی از قابل توجه ترین مشخصه های آن است. جالب است که، در حالی که منبع الهامات بسیاری از طراحان و برندهای غربی ، حتی بسیاری از برند ها و طراحان معروف آن ریشه در قلب فرهنگ ژاپن دارد.

0 دیدگاه و نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاه خود را درباره "چرا فرهنگ ژاپنی همیشه بخشی از صنعت مد خواهد بود" بنوسید.