مراسم مت گلا 2023 به منوال گذشته در اولین دوشنبه ماه می در موزه متروپولیتن نیویورک برگزار شد. آنا وینتور مراسم امسال را برای ادای احترام به فعالیت هنری کارل لاگرفیلد طراح و مدیر هنری برند شنل اختصاص داده بود. مت گلا اینبار برخلاف مضامین گذشته، به دنبال آزادی عمل خلاقانه و مفهوم خاص نبودهاست؛ بلکه فقط برای بزرگداشت یک شخص برنامهریزی شده بود. با توجه به تم انتخابی، مهمانان موظف بودند با لباسهایی که کارل در طول فعالیتاش در صنعت هنر و فشن طراحی کرده بود، حضور به عمل آورند. البته ناگفته نماند که طراحی برخی از لباس ها هم وامدار علامت تجاری او بودند.
کارل، اگرچه کارنامه هنری بسیار درخشانی را با حضور در برندهایی همچون شنل، کلویی، بالما، ایوسن لوران و فندی چه به عنوان طراح یا مشاور هنری برای خود ساخته بود، اما به دلیل نظرات بیشماری که پیرامون زنان، مهاجران و غیره داده بود برای خود حاشیههای فراوانی ایجا کرده بود. همین موضوع باعث شد که مخالفتهای بیشماری برای تم امسال صورت بگیرد زیرا برخی معتقد بودند ارزشهای مراسم مت گلا با انتخاب کارل به عنوان تم اصلی همخوانی ندارد.
در مت گلا امسال انتظار میرفت برندهای مهمان جز دستهای باشند که کارل در آنها فعالیت داشته است. اما شاهد حضور برندهای زیادی در مراسم مت گلا بودیم، برندهایی که نه برای نشان دادن طراحیهای آیکانیک او بلکه با ایده گرفتن از کارل حضور پیدا کردهبودند.
اولین مهمان جنجالی امسال که انتظار میرفت، همراه نایومیکمپل ظاهرشود شوپت، گربه مشهور کارل لگرفیلد بود که تصمیم بر این گرفته شد که در مراسم حضور نداشته باشد. اما خیلی هم جای شوپت در مراسم خالی نبود، جردلتو با یک مسکات گربهای مانند همه را هیجان زده کرد. جردلتو برای این مراسم تنها به مسکات شوپت اکتفا نکرد و با یک ترکیب کاملاً مشکی، تشکیل شده از شلوار و پیراهن و دامن کوتاه و شنلی تزیین شده با کریستالهای نقرهای ظاهر شد.
فرد دیگری که با لباسی الهام گرفته از سیلویت گربه ظاهر شد، لیل ناس رپر آمریکایی بود. او مدتها است که به ظاهرهای آوانگارد و چالش برانگیز چشمهای همه را عادت دادهاست. لباس او اینبار بیشتر یک گریم به عنوان یک پرتره مدرن از گربه بود، که تمام بدن او را با رنگ نقرهای و کریستال تزیین کردهبودند. لباس جنجالی دیگر که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، لوک جرمی پوپ با لباسی از برند بالمن بود که نمایی از صورت کارل را برروی شنلی بلند به نمایش درآورده بود.
لباس آقایان، بهطور کلی در سطح مت گلای امسال پر زرق و برقتر از لباس خانمها دیده شد. اگر از لباسهای جنجالی جرد لتو و لیل ناس عبور کنیم، به لباسهایی میرسیم که در درجه اول برگرفته از یونیفرم یا درس کد همیشگی کارل بود یا از اکسسوریهای او همچون دستکش، عینک، کراوات، پوشت، بادبزن، پارچههای تویید، جواهراتنقرهای، مروارید یا حتی گلکاملیا مورد علاقه کارل استفاده کرده بودند.
اما در کنار لوکهایی که متناسب با تم آماده شده بودند باید از زاویهای دیگر نیز به مت گلا نگاه کنیم، لوکهایی که تم مراسم را نقض میکردند یا سعی داشتند کمی مدرنتر طرحهای خود را ارائه دهند.
برندهایی مانند بربری، لویی ویتون و پرادا براساس هویت خود برند طراحی کرده بودند، برندهایی مثل برند سیریانو، ویدهوفت، ژکموس با تمرکز بر روی نشان دادن ترکیبات آندروژنی بر تن آقایان طراحی کرده بودند که البته اشارهای هم به طراحیهای آیکانیک کارل در ترکیب با پارچههای تویید داشتند و همچنین برند گوچی که برای یادآور استایلهای حاشیهای کارل اما در تلفیق با کاراکتر اصلی شخص اجرا شده بود.
اگرچه شاهد ظاهرهایی متفاوت در تلفیق با کاراکتر مهمانان و یا حتی ظاهرهایی که کاملاً بدون ربط به تم مت گلا بودند برخوردیم، اما در آخر باید متذکر شویم که هنر و زیباییشناختی همیشه تکمیل کننده مراسمهای مت گلا بودند، اما هرساله شاهد خلاقیتهای کمتر و ضعفهای بیشتر در این مراسم هستیم و باید قبول کنیم که فشن در دنیای مدرن روی دیگر خود را به نمایش گذاشته است.
نویسنده: شادی صالحی