برند Anrealage؛ بازی بین نور، رنگ و سایه

برند ژاپنی آنریل‌اِیج[1] در سال 2003 توسط کونیهیکو موریناگا[2] تأسیس شد. نام این برند ترکیبی از کلمات «real»، «unreal» و «age» است. موریناگا با انتخاب این نام قصد داشت با استفاده از فناوری و پارچه‌ها، فصل مشترک دنیای مجازی و واقعیت را به کمک لباس‌ها کشف کند. او می‌گوید:«امیدوارم به‌تدریج سبک زندگی مردم ژاپن را به کمک لباس‌هایم تغییر دهم.»

کونیهیکو موریناگا، مدیر خلاقیت برند آنریل‌ایج

فلسفه زیبایی‌شناسی برند Anrealage

فلسفه دیزاین در این برند مبتنی بر دو چیز است. عبارت مانترا «خدا در جزییات است.[3]» و کانسپت «جزییات» تاروپود این برند را می‌سازد. موریناگا در آغاز فعالیت خود هیچ تجربه و مهارتی در دوخت نداشت. او تکه پارچه‌های مازاد در محل کار خود را جمع‌آوری و با تکنیک تکه‌دوزی که نیاز به مهارت دوختی چندانی نداشت، آثار خود را خلق می‌کرد. او از «جزییات» به شیوه‌ای افراطی برای وجه تمایز با دیگران بهره گرفت و اساس برند خود را بر آن پایه‌گذاری کرد.

کت تکه‌دوزی اثر موریناگا

 از سوی دیگر موریناگا از طرفداران هنرمند مانگا  فوجیکو فوجیو[4]  است. این هنرمند اصطلاح سوکوشی فوشیگی[5] را به معنای «کمی مرموز» برای توصیف کاراکترهای داستان‌های خود به کار می‌برد. کمی مرموز، کانسپت مهمی است که در درک فلسفه برند Anrealage به مخاطب کمک می‌کند. موریناگا معتقد است مسائل بسیار کوچک غیرواقعی و غیرعادی در زندگی روزانه ما وجود دارد که از آن‌ها بی‌اطلاع هستیم. این مسائل کوچک همان جزییات هستند که او از طریق فشن آن‌ها را نمایان می‌کند. موریناگا با استناد به فوجیکو فوجیو و ری کاواکوبو[6]، طراح آوانگارد ژاپنی، به‌عنوان افراد تأثیرگذار در مسیر حرفه‌ای خود، علاقه‌اش را نسبت به داستان‌گویی مفهومی و فرآیندهای خلاقانه غیرمتعارف ابراز می‌کند. این نشان‌دهنده گرایش عمیق به سبک آوانگارد است که از محدودیت‌های فرم بدن انسان فراتر می‌رود.

موریناگا در سال 2005 جایزه چشم‌انداز دیزاین را در بخش آوانگارد و ژن‌آرت در نیویورک از آن خود کرد و در بیست‌ونهمین جایزه بزرگ مد میانیچی در توکیو، بهترین طراح جدید سال 2011 شد. این برند از سال 2014 در هفته مد پاریس شرکت کرده است.

کالکشن «خانه» بهار/تابستان 2021

مسیر تکامل Anrealage

آثار تولیدی این برند براساس سه عنصر کلیدی «کاردستی»، «شکل‌دهی مفهومی» و «تکنولوژی» است. کالکشن‌های Anrealage را می‌توان طبق همین عناصر، در سه بازه زمانی طبقه‌بندی و بررسی کرد:

  • سال‌های 2009-2005 با تمرکز بر کارهای دستی
  • سال‌های 2011-2009 با تمرکز بر اشکال لباس‌ها
  • 2011- تاکنون، ورود تکنولوژی به فرآیند خلق لباس

کالکشن های پاییز/زمستان و بهار/تابستان 2007 نمونه‌های درخشان توجه به جزییات و کاردستی است. در کالکشن «هاروکاهارو[7]» یک کت و شلوار مزین به هزاران دکمه طلایی و در مجموعه «اینوری[8]» یک کت و دامن با پنج هزار دکمه و کریستال‌ها و مرواریدهای سفید به نمایش درآمد.

تصویر راست: کت با دکمه‌های طلایی از کالکشن هاروکاهارو، تصویر چپ: کت با دکمه‌های سفید از کالکشن اینوری

در کالکشن بهار/تابستان 2009 به نام« ◯△□» یا دایره، مثلث و مربع، موریناگا وارد مرحله جدیدی از دیزاین شد. اغلب مردم گشادی یا فیت بودن، کوتاهی یا بلندی لباس و اجزای آن را متناسب با سایز بدن در نظر می‌گیرند. موریناگا معتقد بود برای خلق لباس‌های جدید، باید مقیاس متفاوتی از اندازه‌گیری معرفی شود. او در این فصل لوک‌هایی بدون نمونه اولیه و لباس‌هایی در اشکال کاملاً متفاوت به نمایش گذاشت؛ لباس‌هایی به شکل کره، مکعب و هرم. برای مثال پیراهن دایره‌ای شکل هم می‌توانست یک کره را به‌خوبی بپوشاند و هم بدون ناهماهنگی و عدم تجانس بر تن پوشنده قرار گیرد. رمز این هماهنگی در رابطه بین اندازه اشکال و عرض سرشانه‌ها بود. در ظاهر هیچ رابطه‌ای بین اشکال هندسی و بدن انسان وجود ندارد. اما موریناگا توانست با کشف آن، اشکال بدیعی برای تن‌پوش‌ها خلق کند.

کالکشن « ◯△□» Anrealage بهار/تابستان 2009

لباسی به شکل کره از برند Anrealage

در کالکشن پاییز/زمستان 2010 به نام «عریض کوتاه لاغر بلند[9]»، بدن‌های اتوپیایی را به نمایش گذاشت. او با شوخ‌طبعی و بازی با تناسبات، مقیاس‌ها و سیلوئت‌ها، ایده زیبایی و نازیبایی را به چالش کشید. فرم‌های عریض‌کوتاه، مانکن‌هایی به طول یک متر و فرم‌های لاغربلند، مانکن‌هایی به طول 276 سانتی‌متر بودند.

کالکشن Anrealage پاییز/زمستان 2010

موریناگا در مرحله سوم از دیزاین های خود، مسئله نور، تابش و بازتاب و تکنولوژی‌های نوین عصر را وارد این برند ژاپنی کرد. او در آغاز به سراغ فناوری‌هایی رفت که پیش از آن در فشن مشاهده نشده بود. برای مثال در کالکشن‌های «رنگ» (2013) و «سایه» (2015) از پدیده فوتوکرومیسم استفاده کرد. به‌موجب این پدیده، رنگ‌ها در اثر تابش پرتو فرابنفش تغییر رنگ می‌دهند. در کالکشن بهار 2016 به نام «بازتاب[10]» از حاضران خواسته شد که برای دیدن نقوش و رنگ لباس‌ها حتماً گوشی‌های هوشمند همراه داشته باشند. تابش نور فلش این گوشی‌ها بر روی لباس‌های سفید، رنگ‌ها و پترن‌ها را ظاهر می‌کرد و عدم حضور در فشن شو به‌نوعی دیدن کالکشن را غیرممکن می‌ساخت.

کالکشن Anrealage بهار 2016

کالکشن Anrealage بهار 2016

در کالکشن بهار 2017 به نام «سکوت»، موریناگا تکنولوژی واقعیت مجازی را به خدمت گرفت. نوارهای مشکی به دور بدن قرار داشت که با ایستادن مدل‌ها در مقابل صفحات نمایشگر و تابش نور، از طریق اپلیکیشن نصب شده رو اسکرین، عباراتی روی لباس ظاهر می‌شد که در واقعیت وجود نداشت و تنها بر روی نمایشگرها قابل‌رؤیت بود.

کالکشن Anrealage بهار 2017

در کالکشن پاییز/زمستان 2018 به نام «منشور[11]»، موریناگا از منشور به‌عنوان عنصری شفاف که با سطح صاف خود نور مرئی را به طیف رنگین‌کمانی تجزیه می‌کند، ایده گرفت. نکته مهم این کالکشن در مورد تنوع بی‌شمار سابژکتیویتی یا ذهنیت است؛ آنچه که می‌بینیم به فردیت ما و مکان ما بستگی دارد و هرکس می‌تواند چیزهای متفاوتی ببیند. در آغاز این کالکشن سه مدل با بارانی‌هایی دارای لامپ‌های LED بسیار کوچک ظاهر شدند که در تاریکی فضا می‌درخشیدند. همچنین پارچه‌هایی با پترن‌های چهارخانه و مثلث به دلیل پوشش با یک لایه نازک فیلم با اثر لنز چند چشمی[12]، افکتی سه‌بعدی دارند.

طرح‌های Anrealage از فناوری‌های تغییر رنگ در پارچه‌، هنگام تماس با نور استفاده می‌کند تا تجربه بصری منحصربه‌فردی برای بینندگان در طول فشن شو ایجاد کند.

کالکشن Anrealage پاییز 2018، تصویر راست تغییر رنگ پارچه در اثر تابش پرتو فرابنفش، تصویر چپ بارانی به همراه لامپ‌های LED

کالکشن Anrealage پاییز 2018، ایجاد افکت سه‌بعدی بر روی نقوش پارچه

چگونه Anrealage از پرتو فرابنفش در مجموعه‌های خود استفاده می‌کند؟

Anrealage برندی است که به دلیل استفاده نوآورانه از فناوری در فشن شناخته شده است و یکی از راه‌های استفاده از فناوری، کاربرد پرتو UV یا فرابنفش در مجموعه‌های خود است. کالکشن پاییز/زمستان 2023 ظرفیت جدیدی از کاربرد منسوجات فتوکرومیک به نمایش گذاشت. برای اولین بار پارچه‌های خزمصنوعی، ساتن، تور، ژاکارد، مخمل و بافت با شیدهای زرد، قرمز و بنفش به کار گرفته شد. این نمایش در یک اتاق تاریک برگزار شد و مدل ها لباس‌هایی کاملاً سفید با سیلوئت های دهه 1950 برتن داشتند. سراسر اندام مدل ها در معرض تابش دو لامپ فرابنفش قرار گرفت و رنگ‌ها و پترن‌ها بر روی لباس‌ها ظاهر شد. این تکنیک تغییر رنگ با استفاده از پارچه‌های فتوکرومیک و موادی که در معرض نور خورشید و تابش اشعه فرابنفش تغییر رنگ می‌دهند، به دست آمد. رنگ‌هایی که روی لباس‌ها ظاهر می‌شوند و دائماً تغییر می‌کنند، نشان‌دهنده تغییر شدت نور خورشید و اشعه‌ UV به‌واسطه تغییرات آب‌وهوا و فصول است.

کالکشن Anrealage پاییز 2023

موریناگا استفاده متمایز از فناوری فتوکروماتیک در طراحی‌های خود را ثبت اختراع کرده و نام آن را Anvisual گذاشته است. کالکشن «نامریی» در بهار 2024 مجموعه‌ای از لباس‌های شفاف از جنس PVC بود که یک بادی پنبه‌ای سفیدرنگ زیر آن پوشیده شده بود. با قرار گرفتن لباس‌ها در معرض تابش اشعه فرابنفش، رنگ‌ها تغییر می‌کرد و پترن های مونوگرام با رنگ‌های درخشان روی بادی‌ها ظاهر می‌شد.

کالکشن Anrealage بهار 2024، قبل و بعد از تابش پرتو فرابنفش

کالکشن Anrealage بهار 2024، قبل و بعد از تابش پرتو فرابنفش

آیا Anrealage یک برند پایدار است؟

کاربرد پرتو فرابنفش هم اثرات مثبت و هم منفی بر پایداری دارد. درحالی‌که استفاده برند از فناوری، امکان ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد و نوآورانه را فراهم می‌کند، مهم است که تأثیر محیطی این مواد و سهم بالقوه آن در صنعت مد سریع را در نظر بگیریم. او از پارچه‌های فتوکرومیک و الیاف کریستال فوتونی، بسیار در مجموعه‌های خود استفاده کرده است. کاربرد چاپUV برای ایجاد طرح‌های پیچیده و دقیق بر روی پارچه‌ها، جایگزین پایدارتری برای روش‌های چاپ سنتی است که از مقادیر زیادی آب و مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. اما تولید این مواد حساس به نور ممکن است به مقدار قابل‌توجهی انرژی و منابع نیز نیاز داشته باشد.

کالکشن Anrealage بهار/تابستان 2022

موریناگا اولین طراحی است که از نخ‌های زیست‌تخریب‌پذیر در تولید لباس استفاده کرده است. او یک کت و پیراهن زنانه از نخ پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر آماده و فرآیند تخریب و تجزیه آن به‌وسیله باکتری‌ها را در خاک بررسی و مطالعه کرد. او معتقد است لباس‌ها به‌صورت تصادفی توسط باکتری‌ها ریدیزاین می‌شوند و تجزیه پارچه‌ها، پترن‌های جدیدی به وجود می‌آورد که خود مسئله‌ای خلاقانه است.

از سمت چپ به راست: فرآیند تخریب و تجزیه لباس از الیاف پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر در زیر خاک، ایجاد پترن های تصادفی در اثر تخریب

لباس‌های ساخته شده از PVC در کالکشن بهار 2024، نه تنها فتوکروماتیک است، بلکه فاقد فِتالات می‌باشد و نسبتاً سازگار با محیط‌زیست است. به‌طورکلی استفاده  Anrealage از مواد پایدار در مجموعه‌های خود، نشان‌دهنده تعهد این برند به ایجاد مدی دوستدار محیط‌زیست است.

کالکشن بهار/تابستان 2021

 

نویسنده: مریم غلامی

دبیر محتوایی سایت: غزل وفا

 

پانویس:

[1]Anrealage    [2] Kunihiko Morinaga     [3] God is in the details    [4] Fujiko Fujio

[5] Sukoshi Fushigi    [6] Rei Kawakubo     [7] Harukaharu    [8] Inori    [9] Wideshortslimlong    [10] Reflect   

[11] Prism    [12]Multi-ocular lens

منابع:

1.ANREALAGE: The Intricacies of Fashion. Retrieved from https://snkrdunk.com/en/magazine/2023/03/15/anrealage-the-intricacies-of-fashion/

2.Interview  with Kunihiko Morinaga.  Retrieved from https://or-not.com/editorials/interview-with-kunihiko-morinaga-anrealage/

3.Avant-garde fashion: Anrealage. Retrieved from https://artsandculture.google.com/story/avant-garde-fashion-anrealage-japan-fashion-and-lifestyle-foundation/vAWBin8HPLuFJQ?hl=en

4.Wynne, A., 2023. Anrealage RTW Spring 2024 . Retrieved from https://wwd.com/runway/spring-2024/paris/anrealage/review/

0 دیدگاه و نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاه خود را درباره "برند Anrealage؛ بازی بین نور، رنگ و سایه" بنوسید.