مد و سینما؛ کالکشن‌های فشن با الهام از فیلم‌های محبوب

صنعت سینما اغلب از فشن بهره می‌برد مانند ایوسن‌لوران که کاستومی را برای فیلم  «Belle de jour»  در سال 1967 طراحی کرد و یا آرمانی که کت‌شلوار‌هایی را برای فیلم‌های «American gigolo » و «sThe Untouchable» طراحی کرد. اما در این مقاله راجع به طراحانی صحبت می‌کنیم که برای کالکشن خود از فیلم‌ها الهام گرفتند و گاهی ادای احترام خود را با یک پالت رنگی نمادین و یا باز طراحی لباس‌ها و صحنه‌های فیلم ارائه کردند.

صحنه‌های سینمایی در بسیاری از مجموعه‌ی طراحان خلق می‌شوند. الکساندر مک‌کوئین در یکی از مصاحبه‌هایش گفت: « فیلم‌ها همیشه الهام‌بخش من بوده‌اند. من از آن‌ها به‌عنوان نمایش‌های بصری در کالکشن‌هایم استفاده می‌کنم زیرا آن‌ها فضای شگفت‌انگیزی از احساسات را القا می‌کنند.» طراحان فشن برای کالکشن‌های خود همیشه از میزانسن‌ها ( چیدمان محیط و وسایل و غیره روی صحنه تئاتر و فیلم)، تنظیمات و لباس‌های فیلم مورد علاقه‌شان الهام می‌گیرند؛ البته برخی طراحان مثل لی الکساندر مک‌کوئین بیش‌ از دیگران این رویه را ادامه داد. پل ارتباطی بین فیلم‌سازان و طراحان مد از زمان‌های بسیار قدیم درهم تنیده شده است. در نهایت لحظاتی مثل این دست هستند که نشان‌دهنده تاثیر مد و فیلم بر یکدیگراند. آن‌ها همچنین نشان‌دهنده‌ی استعداد طراحان در ترکیب فرم‌های هنری مختلف در مجموعه‌ها برای خلق دنیایی جدید از مد هستند. در اینجا به بررسی چند تا از کالکشن‌هایی می‌پردازیم که از دنیای فیلم‌ها تاثیر گرفته‌اند.

Ferragamo، پاییز/زمستان 2021

پل اندرو[1] ، مدیر خلاقیت برند Ferragamo پس از همکاری با کارگردان مشهور Luca Guadagnino ، به کارگردانی فیلم علاقمند شد. او برای کالکشن پاییز/زمستان 2021 خود مدیریت همه چیز را به دست گرفت؛ او یک فیلم‌ساز شد و نسخه مخصوص به خود را از یک فیلم علمی تخیلی برای کالکشنش ساخت. فضای این نمایش یک تور واقعیت مجازی و CGI بود که براساس فیلم «Gattaca» به کارگردانی اندرو نیکل[2] طراحی شده بود. این کالکشن دارای تونل‌های نورانی و سفینه‌هایی بود که از کنار پنجره‌هایی عبور می‌کردند که رو به شهری از آینده باز می‌شد. لباس‌ها نیز دارای پیچ و تاب علمی تخیلی خود بودند؛ چیزی که پل ‌اندرو به‌عنوان «برداشتی آینده‌نگر از کلاسیک» عنوان کرد. در واقع او سبک خود را به فضای این فیلم که دارای ژانر و هنر بصری از آینده تخیلی بود، وارد کرد. او برای این مجموعه یونیفرم‌های بلند و باریک در رنگ‌های فلورسنت خیره‌کننده طراحی کرد. او همچنین با الهام از لباس‌های موتور سواران سرهمی‌ها  و بادی‌های بایونیک[3] (لباس‌هایی که به افراد کم‌توان جسمی کمک می‌کند حرکت کنند) را با کت‌های چرم نسکافه‌ای که پردازش حرارتی شده بودند استایل کرد. شلوار‌ها و پانچوهای زیست‌تخریب‌پذیر شفاف از جنس PVC و همچنین کت‌شلوار‌های پشمی لاستیکی‌ای نیز وجود داشت که اشاره‌ای به فیلم «Blade Runner»  بود.

Ferragamo پاییز/زمستان 2021 و فیلم Gattaca

Ferragamo پاییز/زمستان 2021

Undercover، پاییز/ زمستان 2019

«جون تاکاهاشی[4]» که همیشه مشتاق الهام از فیلم در مجموعه‌هایش بوده است، در مجموعه پاییز/زمستان 2019 نیز از فیلم نوستالژیک «A clockwork orange» به کارگردانی «Stanley Kubrick»، الهام گرفت.در واقع در این فیلم از تصاویر خشونت‌آمیز و آزار‌دهنده‌ای استفاده شد تا روان‌پریشی و بزهکاری نوجوانان، باند‌های خیابانی جوانان و سایر موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بریتانیا در آینده نزدیک را به تصویر بکشد و «الکس» شخصیت اصلی فیلم، یک بزهکار کاریزماتیک ضداجتماعی‌ است که علایق‌اش شامل موسیقی کلاسیک به‌ویژه بتهوون ارتکاب به تجاوز جنسی، دزدی و خشونت است و گروه کوچکی از اراذل و اوباش را رهبری می‌کند. استفاده از رنگ و پارچه‌های قرمز نیز در سراسر مجموعه دیده می‌شد که گویی دیوانگی جنایتکار را به تصویر می‌کشد. در این مجموعه که تا به امروز یکی از خاطره‌انگیز‌ترین مجموعه‌های این برند باقی مانده است، تاکاهاشی کلاه‌های باولر[5] و عصا را که شخصیت‌های این فیلم می‌پوشیدند به صحنه ران‌وی آورد. همچنین ارجاعات ظریفی از این فیلم مانند صورت چاپ شده‌ی بتهوون  و الکس روی لباس‌ها و ماسک ونیزی استفاده شده در فیلم، در این کالکشن وجود داشت.

Undercover، پاییز/زمستان 2019 و فیلم A clockwork orange

Undercover، پاییز/زمستان 2019

Prada، پاییز/زمستان 2014

برای «میوچیا پرادا» ارجاع به گذشته به یکی از محور‌های اساسی فلسفه طراحی‌اش تبدیل شده است. او در کالکشن پاییز/زمستان 2014 از فیلم «The Bitters tears of Petra Von Kant» که به کارگردانی «Rainer Werner Fassbinder» در سال 192 تولید شد، الهام گرفت. این مجموعه با عنوان «Act II»، نامه عاشقانه غم‌انگیز میوچیا به تصاویر هنری کارگردان این فیلمِ مازوخیستی بود. این فیلم به مطالعه کوبنده از پویایی روابط «پترا» با زنان دیگر است که وضعیت روحی او را به تصویر می‌کشد که به صورت بصری توسط لباس و موهایش نشان داده شد. این مجموعه تا جایی که می‌توانست ساده بود و شامل لباس‌ها و کت‌های پشمی، تزئینات پرزرق و برق، ساتن‌های گشاد شبیه به لباس‌های زنان فلاپر در دهه 20، کت قرمز بدون یقه و ژاکت اورسایز با طرح جناقی بود که کاملاً الهام گرفته از شخصیت اصلی این فیلم بود.

Prada، پاییز/ زمستان 2014 و فیلم The Bitters Tears of Petra Von Kant

Prada، پاییز/ زمستان 2014 و فیلم The Bitters Tears of Petra Von Kant

Alexander McQueen، بهار/تابستان 1995

الکساندر مک‌کوئین ثابت کرده است که شیفته فیلم «آلفرد هیچکاک» به نام «پرندگان» است. او از تصاویر هیجان‌انگیز این فیلم که در آن پرندگان دیوانه به یک شهر حمله می‌کنند، الهام گرفت. الکساندر مک‌کوئین می‌خواست مدل‌ها دقیقاً مانند شخصیت اصلی فیلم، در میان هرج‌ومرج رازآلود و خشونت‌آمیز، آماده برای مبارزه و در عین حال خیره‌کننده جلوه کنند. او کت و دامن‌هایی با نقش پرنده‌ها و پرهای سیاه و همچنین لباس‌هایی با چاپ رد آج لاستیک، به نمایش گذاشت که این تصویر را ایجاد می‌کرد یک ماشین از روی مدل‌ها رد شده است. شخصیت اصلی فیلم «Melanie Daniel» در طول فیلم با لباس‌هایش به عنوان شخصیتی آسیب‌پذیر به تصویر کشیده شد که در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد و در نهایت پیروز می‌شود؛ چنین شخصیتی کاملاً با کالکشن‌های مک‌کوئین هم‌خوانی داشت.

الکساندر مک‌کوئین بهار/تابستان 1995 و فیلم پرندگان

الکساندر مک‌کوئین بهار/تابستان 1995

Raf Simons، بهار/تابستان 2018 و پاییز/زمستان 2018

رف سایمون گفت:«این مجموعه درباره‌ی فیلم Blade Runner و فرهنگ‌هایی که در کنار هم قرار می‌گیرند، است.» کالکشن بهار/تابستان 2018 راف سایمون، هم اسم این فیلم نام‌گذاری شد. در واقع سایمون می‌خواست به نقطه آغاز خود بازگردد؛ با جوانانی که می‌خواهند لباس خود را خلق کند، دوران موج نو، پانک و رمانتیک نو؛ اما به گونه‌ای افراطی‌تر. الهاماتی که راف سایمون به وضوح در کالکشن‌اش به نمایش گذاشت شامل فانوس‌های کاغذی نئونی بودند که روی آن‌ها گرافیک‌های گروه‌های موسیقی «New Order» و «Joy Division» توسط پیتر ساویل[6] چاپ شده بودند و تابلوهای نئونی متحرک که روی آن‌ها «Replicants» به عنوان اشاره به فیلم علمی تخیلی«Blade Runner»  نوشته شده بود. این فیلم نیز آینده‌ای با فناوری پیشرفته ولی روبه زوال را به تصویر کشید که در آن انسان‌های مصنوعی شبیه‌ساز ساخته می‌شوند تا روی مستعمرات فضایی کار کنند. فانوس کاغذی که راف طراحی کرد اشاره به آرزوی واهی انسان می‌تواند باشد؛ مخصوصاً که این فیلم در دهه‌ای ساخته شد که انسان‌ها آرزو سفر به فضا را داشتند.

Raf Simon بهار/تابستان 2018 و فیلم Blade Runner

Raf Simon بهار/تابستان 2018 و فیلم Blade Runner

 راف سایمون در کالکشن پاییز زمستان 2018 نیز از فیلم «Christiane F.» الهام گرفت و به زیبایی‌شناسی دهه 70 رجوع کرد. این فیلم یک درام بیوگرافی محصول آلمان به کارگردانی«اولی ادل[7]» است که تصویری از یک نوجوان 13 ساله بی‌حوصله و افسرده که در اواسط دهه 70 در برلین غربی بزرگ شده و معتاد به هروئین است را به تصویر می‌کشد. این کالکشن شامل کت‌شلوار‌های جین پاره با تکه‌دوزی، پیراهن‌هایی که روی آن‌ها عکس شخصیت‌های فیلم چاپ شده بود و لباس‌هایی با چاپ کلمه «مواد» برای اشاره به موضوع اصلی فیلم، بود.آنچه که ممنوع است برای نوجوانان سرکش جذابیت خاصی دارد؛ گرایش به مصرف مواد مخدر یک شیفتگی‌ است که در آخر منجر به فاجعه می‌شود. بنابراین راف سایمون این موضوع را به‌طور خاص به تصویر کشید،؛ او بطری‌های خالی شراب ارزان قیمت و شامپاین را درمیان گل‌های رنگارنگ و تازه شکفته قرار داد که واقعیت این موضوع و تاثیرش بر زندگی را نشان داد.

Raf Simon پاییز/زمستان 2018

Moschino، بهار/ تابستان 2017

کالکشن بهار/ تابستان 2017 «جرمی اسکات» یک رژه از عروسک‌های کاغذی را به نمایش گذاشت که ادای احترامی به فیلم کلاسیک «دره عروسک‌ها[8]» بود. داستان این فیلم راجع به سه زن است که تلاش می‌کنند در صنعت سرگرمی شغلی به دست بیاورند و هر کدام از آن‌ها به دارو‌های ضدافسردگی اعتیاد پیدا می‌کنند. در فیلم کلمه‌ی «عروسک» به جای «قرص» استفاده می‌شود. جرمی اسکات در این کالکشن از تکنیک مجبوب هنری «trompe l’oeil» برای ایجاد حالت عروسکی استفاده کرد که در آن بر روی لباس‌ها لباس دیگری چاپ شده می‌شود. این تکنیک باعث ایجاد توهم دو بعدی در لباس‌ها می‌شود. برای تاکید برا این موضوع نیز پشت لباس‌ها سفید بود و زبانه‌های کاغذی در کنارشان قرار داشت. شخصیت‌های داستان برای بی‌حس کردن درد زندگی خود به دارو‌های تجویزی رو‌ی می‌آوردند. به همین دلیل دعوت‌نامه این کالکشن یک بطری قرص تجویز شده نسخه‌ای پر از دارو و یک یادداشت پزشک بود. لباس‌ها نیز پر از نقوش قرص بودند و موتیف قرص روی کیف‌ها نیز چاپ شده بود.

Moschino، بهار/تابستان 2017

کیف با طرح قرص

 

نویسنده: ساغر احمدی

دبیر محتوایی وبسایت: غزل وفا

 

پانویس:

[1]Paul Andrew    [2]Andrew Niccol     [3]Bionic    [4]Jun Takahashi

[5]Bowler hat    [6]Peter Saville    [7]Uli Edel     [8]Valley of the dolls

 

 

منابع:

  1. https://pluriverse.blackboxstore.com/design/fashion-shows-inspired-by-cult-movies/
  2. https://www.nssmag.com/en/fashion/32078/designer-cinema
  3. https://www.jstor.org/stable/4149775
  4. https://www.vogue.de/mode/artikel/raf-simons-christiane-f-herbst-winter-kollektion
  5. https://www.dazeddigital.com/fashion/article/42029/1/horror-film-inspired-fashion-the-shining-carrie-friday-13-calvin-klein-mcqueen

0 دیدگاه و نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاه خود را درباره "مد و سینما؛ کالکشن‌های فشن با الهام از فیلم‌های محبوب" بنوسید.