جایگاه و اهمیت فشن ژورنالیسم در دنیا

1 اردیبهشت, 1403
 / 

در لغت ژورنالیسم به معنای روزنامه‌نگاری و یا خبرنگاری است. ژورنال یک کلمه فرانسوی و به معنی ثبت وقایع روزانه ازلحاظ گفتاری، کتبی و ثبتی است. ممکن است  وقایع کذب باشد و یا واقعی؛ وقتی کلمه کذب و حقیقت مطرح می‌شود، پس باید اینجا از کلمه ژورنالیست استفاده نماییم. اکثراً کسی را ژورنالیست می‌نامند که بیان‌گر حقایق بوده و حقایق یک جامعه را به‌صورت‌های متفاوت بیان نماید. اما اگر ژورنالیست را درست تعریف نماییم، ژورنالیست کسی است که درستی‌ها را از نادرستی‌ها جدا نموده و جرئت بیان حقایق را داشته باشد. ژورنالیسم به معنای مبادله معلومات روز از طریق نوشتن در روز‌نامه، تلویزیون و یا رادیو می‌باشد و ژورنالیست کسی است که برای رسانه مواد تهیه می‌کند. ژورنالیسم در کنار لغت فشن اشاره به‌روزنامه‌نگاری و یا اخبار و اتفاقات حول دنیای فشن دارد و فشن ژورنالیست به شخص نویسنده در این اخبار و اتفاقات گفته می‌شود.

صنعت مد یک تشکیلات میلیارد دلاری است که هرساله هزاران شغل ایجاد می‌کند، از مدل گرفته تا طراح و عکاس و غیره. در قلب این صنعت، فشن ژورنالیسم یا روزنامه‌نگاری مد قرار دارد. عموماً مردم فکر می‌کنند که برای ورود به صنعت مد باید مدل و یا طراح لباس شوند، درحالی‌که شغل‌های زیادی در دنیای فشن وجود دارد که می‌توان از طریق آن وارد دنیای فشن شد. یکی از بهترین راه‌ها روزنامه‌نگاری مد است. روزنامه‌نگاری مد با میلیون‌ها مخاطب فعال ابزاری قدرتمند است.

فشن ژورنالیسم یک ‌شکل هنری از گزارش‌های خبری است که بر نوشتن و عکاسی اخبار مد، ترندها، فشن شوها و طراحی طراحان و… متمرکز است. کارهای معمول آن شامل نوشتن یا ویرایش مقالات یا کمک به استایل یک عکس هنری می‌شود. یک روزنامه‌نگار مد معمولاً زمان زیادی را صرف تحقیق و انجام مصاحبه می‌کند، ازاین‌رو باید روابط خوبی با طراحان و استایلیست‌ها و عکاس‌ها داشته باشد. این وظیفه فشن ژورنالیست است که از تاریخچه فشن و هنر آگاهی داشته باشد و در مورد هر روند و رویداد و اتفاق فشنی در دنیا آگاهی داشته‌ باشد. زیرا او باید به تولید محتوا و یا متنی بپردازد که توسط خود او تهیه و تولید شده است؛ پس آگاهی و اطلاعات او تأثیر به سزایی در متن و نوشتار او خواهد داشت. روزنامه‌نگاران مد یا به‌صورت تمام‌وقت توسط یک نشریه استخدام می‌شوند یا نوشتارشان را در سایت خود قرار می‌دهند و یا آن‌ها را به‌صورت تک مقاله می‌فروشند.

فشن ژورنالیسم

تجدید چاپ از وب‌سایت www.refinery.com

علاوه بر توصیفات بالا درباره فشن ژورنالیست، او مسئولیت‌ها یا وظایف دیگری نیز دارد:

.

.

.

برای مطالعه ادامه مقاله به شمارۀ اول مجله مُدروز «فشن ژورنالیسم» مراجعه کنید.

 

نویسنده: زهرا میرزاده

دبیر محتوایی وبسایت: غزل وفا

0 دیدگاه و نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاه خود را درباره "جایگاه و اهمیت فشن ژورنالیسم در دنیا" بنوسید.