برند AVAVAV؛ منتقدِ طنزپرداز دنیای مد

نقطه آغاز داستان برند آواواو

برند آواواو[1] توسط لیندا[2] و آدام فریبرگ[3] در سال 2017 در شهر فرینز ایتالیا تأسیس شد. لیندا و آدام در گذشته از بنیان‌گذاران سه برند جهانی چیپ ماندی[4]، ویکدی[5] و مانکی[6] بودند. لیندا فریبرگ قصد داشت برندی با رویکری متفاوت به مسئله پایداری خلق کند. آن‌ها به جای تولید پارچه‌های جدید، مازاد پارچه‌های موجود در انبار برندهای لوکس محلی مانند فندی، بربری و ژاکموس[7] را خریداری کردند. رؤیای کودکی او کار با پارچه‌های زیبا بود و خرید از پارچه‌های برندهای لوکس، منجر به تولید محصولاتی مقرون به صرفه، شیک و پایدار شد. آواواو در آغاز بیانی از استایل شخصی لیندا فریبرگ، علایق و ارزش‌های او بود. او در آثارش از شهر فلورانس با موزه‌ها، معماری و مغازه‌های وینتیج الهام می‌گرفت. روح زنانه و استایل ظریف ایتالیایی با آستین‌های پف‌دار و پارچه‌های ابریشمی چین‌دار و طراحی ساده سوئدی در این برند به چشم می‌خورد. اما با تغییر مالکیت برند، سبک تازه‌ای از دیزاین به آواواو وارد شد. فریبرگ در سال 2020 برند آواواو را به بیاته کارلسون[8] واگذار کرد و او تا به امروز مدیر خلاقیت این برند ایتالیایی است.

استفاده برند آواواو از پارچه‌های مازاد برند فندی

سبک و زیبایی‌شناسی آواواو

بیاته کارلسون، مدیر خلاقیت برند آواواو، اهل سوئد است و سابقه طراحی در برند Pyer Moss را در کارنامه خود دارد. تا پیش از فعالیت کارلسون در آواواو، محصولات این برند به صورت کالکشن‌های کپسولی ماهانه در تعداد محدود تولید می‌شد. اما کارلسون اولین مجموعه  Ready To Wear این برند را در بهار 2022 با نام «هارمونی زیر آب[9]» طراحی کرد.

بیاته کارلسون، مدیر خلاقیت برند آواواو

کارلسون طراحی است که هنر مفهومی را برای خلق آیتم‌های پوشیدنی به خدمت می‌گیرد. او رویکردی پست مدرن به فشن دارد و خود را در هیچ چهارچوب معینی محدود نمی‌کند. او دغدغه‌های خود را با تمسخر و به شیوه‌ای طنزآمیز برای مخاطب به اجرا در می‌آورد؛ درست همان چیزی که در آثار هنرمندان پیرو جنبش دادا‌ئیسم شاهد آن بودیم. مجسمه‌سازی دستی با خاک رس، راه‌حل کارلسون برای تمرین خلاقیت و ایده‌پردازی است. محصولات آیکونیک او مجسمه‌وار هستند و او برای خلق سیلوئت‌ها و شکل‌های تازه، از مواد سیلیکونی که به سهولت قابل فرم‌گیری هستند، استفاده می‌کند. او درباره سبک کاری خود می‌گوید:«تلاش من در راستای ارائه سیلوئت‌های جدید و الهام گرفتن از دوران کودکی و این دنیای انیمیشنِ هیولایی است.» کارلسون استایل خیابانی را با آیتم‌های آوانگارد ترکیب می‌کند. خط تولید محصولات برند آواواو شامل پوشاک مردانه، زنانه، کفش و اکسسوری است. چالش اصلی کارلسون به‌عنوان یک مدیر خلاق، ایجاد تعادل میان هنر و بیزینس است؛ میان روحیۀ هنرمندانه و برهم‌زنندۀ خود به‌عنوان یک طراح مفهومی و بقا و پیشرفت در سیستم امروزی صنعت و تجارت فشن. هویت طراحی کارلسون، با توجه به تحصیلاتش در دانشگاه پارسونز نیویورک، کاملاً هنری شکل گرفته اما بعد از کسب تجربه در برندهای مختلف، چالش برقراری تعادل میان هنر، خلاقیت و کاربرد در محصولات فشن را پذیرفته و به‌نحوی از خلاقیت خود، هم برای انتقال مفاهیم اجتماعی و هم برای افزایش فروش و رشد بیزینس، بهره می‌برد.

کالکشن هارمونی زیرآب، بهار 2022

 

دیزاین‌های اورسایز بیاته کارلسون

ورود جنجالی آواواو به هفته مد

کالکشن  Ready To Wear آواواو با نام «Filthy Rich» در بهار 2023 توجه رسانه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد. در دوره‌ای که اکثر برندهای فشن به بازطراحی آثار پیشین خود می‌پردازند و کمتر شاهد خلاقیت در خلق سیلوئت‌های جدید هستیم، بیاته کارلسون استعداد نوظهور فشن به حساب می‌آید. این کالکشن به شکلی طنزآمیز به مسئله ثروت و تمایل افراد به ثروتمند به نظر رسیدن می‌پردازد. از نظر کارلسون انسان عصر حاضر در پشت فیلترهای آنلاین، چهره واقعی خود را پنهان می‌کند و تمایل دارد با ثروتمند به نظر رسیدن، تحسین دیگران را به‌دست آورد؛ اما زمانی فرا می‌رسد که این توهم ثروت شکسته می‌شود و آگاهی از آن دردناک خواهد بود. کارلسون برای انتقال این معنا به مخاطب از هنر پرفورمنس بهره می‌گیرد. این کالکشن شامل هودی، کلاه بیسبال و تیشرت‌هایی با عبارت «filthy rich» و علامت دلار است؛ آیتم‌هایی ساده با استایل خیابانی که ثروت و تجمل را با عبارت «filthy rich» فریاد می‌زنند. از دیگر آیتم‌های قابل توجه این کالکشن برای نمایش ثروت، گردنبندهایی از ساعت رولکس و پارچه‌های مونوگرام لویی‌ویتون و گوچی با پترن AV است. تمامی مدل‌ها در حین کت‌واک ناگهان به زمین می‌خورند و این همان پارادوکس طنزآمیزی است که کارلسون سعی در بیان آن دارد. یعنی همان طور که صنعت فشن با تجمل‌گرایی افراد را به خودنمایی تحریک می‌کند، شکست توهم ثروت نیز به آسانی انجام می‌شود. سقوط مدل‌ها در حال کت‌واک، جدیّت فشن را نیز به تمسخر می‌گیرد.

کالکشن بهار 2023 آواواو

کالکشن بهار 2023 آواواو

کارلسون در پائیز 2023 کالکشن «از هم پاشیدن[10]» را به نمایش درآورد. این مجموعه تلفیقی از مفاهیم موفقیت، شکست و شرم بود. کارلسون قصد داشت خجالت آورترین اتفاق ممکن در یک خانه مد را نشان دهد. چه قوانین نانوشته‌ای در صنعت فشن وجود دارد و اگر زیرپا گذاشته شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ او ازهم پاشیدگی لباس‌ها را در حین اجرای کت‌واک به عنوان شرم‌آورترین اتفاق ممکن و یک شکست بزرگ برای برند نشان می‌دهد. در حین حرکت مدل‌ها پاشنه کفش یا بخش‌هایی از لباس جدا و پاره می‌شود؛ گویی یک انفجار درونی، لباس‌ها را از هم می‌پاشد.

کالکشن پائیز 2023 آواواو

زمانی برای طراحی نیست؛ عجله کنید!

کارلسون در مجموعه‌ بهار 2024، «زمانی برای طراحی نیست، زمانی برای توضیح نیست[11]»، حس شوخ طبعی پیشین خود را تکرار می‌کند. این کالکشن درباره اضطراب، استرس و فشار کاری موجود در صنعت فشن، به‌ویژه فشن سریع است. مدل‌ها با عجله و سراسیمه روی صحنه می‌آیند. برخی انگار فرصتی برای پوشیدن لباس نداشتند و لباس خود را روی ران‌وی می‌پوشند. روی یک هودی عبارت Add back (تکه پشت اضافه شود) نوشته شده و پشت لباس خالی است یا هودی دیگری برعکس پوشیده شده و عبارت wrong side روی آن چاپ شده است. یک کت و شلوار با پوششی از برگه های یادداشت به شکلی طنزآمیز لیست طولانی کارها در فرآیند تولید را نشان می‌دهد و شاید مکانی باشد که کارلسون ایده های خلاقانه آینده خود را روی آن‌ها خواهد نوشت. در برخی لباس‌ها، درزها به وسیله سنجاق قفلی متصل شده‌اند که نشان‌دهنده عجله در اتمام کار است. فضای فشن شو هرج و مرج، استرس ناشی از کمبود وقت و عجله برای هدرندادن زمان را به خوبی القا می‌کند. عبارت «ساخت ایتالیا( یا چین، نمی‌توانم به یاد بیاورم)» روی یک هودی، عدم جدی گرفتن صنعت فشن  را به طنز نشان می‌دهد. این کالکشن انتقادی به فشن سریع است که باسرعت بر تولید انبوه متمرکز شده است.

کالکشن بهار 2024 آواواو

کالکشن بهار 2024 آواواو

کالکشن بهار 2024 آواواو

 

محصولات آیکونیک آواواو

بیاته کارلسون هیچ محدودیتی در ایجاد سیلوئت‌های جدید برای خود متصور نیست. از این جهت بیشتر محصولات آیکونیک برند را به کمک سیلیکون، لاتکس و چاپ سه بعدی تولید می‌کند. هم‌چنین سیلیکون یک ماده غیرسمی، قابل بازیافت و بسیار بادوام است. کفش ها و چکمه‌های مجسمه‌وار و سورئال این برند با فرم دست انسان یا پای هیولا و پنجه حیوانات بسیار در فضای مجازی وایرال شده و علاقمندان خاص خود را جذب کرده است.

  • کفش پنجه‌ای[12]

این کفش‌های غول‌پیکر به شکل دست انسان است و از ترکیب الیاف چوب و سیلیکون به روش چاپ سه بعدی تولید می‌شود. پاپیون‌های روی کفش، پای فرد پوشنده را پنهان می‌کند و به نظر می‌رسد که کفش‌ها در امتداد پاهای او هستند.

کفش‌ها و چکمه‌های پنجه‌ای یا پامرغی

  • The Moonster XXL یا Yeti boots

      این چکمه‌های غول‌پیکر از خزهای بلند پوشیده شده است.

چکمه‌های خزدار غول‌پیکر آواواو در کالکشن بهار 2023

  • چکمه‌های انگشتی[13]

این چکمه‌های چهار انگشتی از چرم وگان و در رنگ مشکی تولید می‌شوند.

چکمه‌های انگشتی

  • Slimy feet یا چکمه‌های هیولا[14]

این کفش‌ها شبیه به پای یک دوزیست یا خزنده غول‌پیکر است که پنجه‌های اغراق‌آمیز دارد. این محصول از سیلیکون و پارچه‌های مازاد برندهای لوکس تولید می‌شود.

چکمه‌های هیولا آواواو شبیه به پای دوزیست

چکمه‌های هیولا آواواو

  • کلاه بیسبال با الهام از منقار اردکی شکل پِلاتیپوس

کلاه بیسبال دنیم در کالکشن بهار 2024

  • عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی بزرگ با شکل نامنظم و سینوسی از دیگر محصولات آیکونیک آواواو است.

عینک آفتابی آواواو

کلام آخر

مد پایدار و نداشتن محدودیت در ایده پردازی، دو اصل اساسی در طراحی‌های کارلسون است. این اصول از ارزش‌های نسل زد، به‌عنوان اصلی‌ترین مخاطبین او هستند. او ایده‌هایش را با شوخ طبعی به نمایش می‌گذارد و هنر مفهومی را به خوبی در تعادل با تجارت حفظ کرده است.

 

نویسنده: مریم غلامی

دبیر محتوایی وبسایت: غزل وفا

 

پانویس:

[1] AVAVAV   [2] Linda Friberg    [3] Adam Friberg    [4] Cheap Monday    [5] Weekday    [6] Monki    [7] Jacquemus    [8] Beate Karlsson    [9] Underwater Harmony    [10] Fell Apart    [11] No time to design/No time to explain        [12] Claw    [13] Finger boots    [14] monstrous boots

منابع:

1.Underwood, R., (n.d.). Beate Karlsson – Tactile and terrifying. Retrieved from: https://metalmagazine.eu/en/post/interview/beate-karlsson

2.(2020). Beate Karlsson has a serious silicone fetish. Retrieved from: https://theface.com/style/beate-karlsson-silicone-claw-shoes-kim-kardashian-west

3.Hitti, N., (2020). Beate Karlsson uses silicone to make claw shoes and wearable replicas of Kim Kardashian’s bum. Retrieved from: https://www.dezeen.com/2020/11/30/beate-karlsson-claw-shoes-kim-kardashian-bum-replica-silicone/

0 دیدگاه و نظر برای این نوشته موجود است

دیدگاه خود را درباره "برند AVAVAV؛ منتقدِ طنزپرداز دنیای مد" بنوسید.